Om
Bakgrund
När jag våren 2017 beställde en laddhybridbil började jag fundera över vilka möjligheter det fanns att ladda
den utanför hemmet. Jag konstaterade rätt snart att det fanns ett antal större operatörer som alla hade lite olika sätt
att ta betalt och att det därför inte var helt enkelt att jämföra dem. Detta resulterade i ett litet Excel-ark som, i alla
fall för mig, var ganska upplysande. Det är det Excel-arket som nu blivit denna webbplats.
Prismodeller
För att kunna täcka in alla prismodeller har jag delat upp priserna i tre olika kategorier:
- Destinationsladdning - Innefattar växelströmsladdning med en maximal tillgänglig effekt på 22 kW (dvs 32 A trefas). Detta sker vanligtvis via ett uttag eller sladd av typ 2 men det kan även vara en Schuko-kontakt (dvs "vanligt" jordat uttag). Denna typ av laddning debiteras oftast, men inte altid, per kWh.
- Semisnabbladdning - Innefattar växelströmsladdning vid en snabbladdare, vanligtvis via en kabel av typ 2. Tillgänglig effekt är oftast 22 kW men kan även vara 43 kW. För närvarande antar simuleringen att du använder semisnabbladdning om du, enligt vad du angivit i max laddeffekt, kan ladda snabbbare via semisnabbladdning än snabbladdning. För bilar som stödjer både och är det väldigt ovanligt, men för t ex laddhybrider som inte stödjer snabbladdning blir det förstås semisnabbladdning som används. Denna typ av laddning debiteras oftast per minut men även ibland per kWh. Vilket alternativ en viss operatör tillämpar syns i prisjämförelsetabellen.
- Snabbladdning - Innefattar all laddning via CCS- eller CHAdeMO-sladd vid en snabbladdningsstation. Denna typ av laddning debiteras oftast per minut men även ibland per kWh. Vilket alternativ en viss operatör tillämpar syns i prisjämförelsetabellen.
Beräknad månadskostnad
För att se hur de olika prismodellerna slår finns en simuleringsfunktion där man, genom att ange månadsförbrukning i kWh och maximal laddeffekt i kW som ens bil kan ta emot, kan se vad kostnaden blir om man använder destinationsladdare respektive snabbladdare (innefattar även semisnabbkategorin). Obesrvera att beräkningen är en uppskattning som bl a utgår från att den maximala effekt som bilen kan ta emot är den som också kommer att användas. Vi tar förstås inget som helst ansvar för eventuella felaktigheter i beräkningarna...
- Månadsbehov (kWh) - Här anger du hur många kWh du vill ladda under en måndad. Om du inte har någon idé så kan man grovt räkna med att en elbil drar knappt 2 kWh per mil. Detta varier förstås mellan olika modeller precis som bensin- och dieselförbrukningen också gör.
- Förbrukning (kWh/mil) - Här anger du hur många kWh din bil förbrukar per 10 km. Om du inte vet kan du ange 2.